Monday, 22 August 2016

CARA TANGANI STRESS

TEKS : Faizah Yusoff
FOTO : Carian Google
Entri 85

Setiap hari kita berhadapan dengan pelbagai situasi yang seakan menekan dan tiada jalan penyelesaian.
Minda positif ada mengatakan, tekanan tu bukan apa-apa, sekadar datang menguji kekuatan hati. Hadapi dengan redha.
Tapi mampukah kita meletakkan minda positif di hadapan setiap hari?
Walaupun jauh di sudut hati kita sedar bahawa hidup tanpa ujian adalah tiada erti.


Macam mana caranya nak menangani stress? Penerimaan seseorang individu terhadap 'stress' ni sebenarnya tak sama, Ada orang bergaduh dengan rakan sekerja pun satu tekanan. Dan ada orang, kucing jiran masuk rumah pun satu benda yang menekan. Ia bergantung kepada kita untuk menghadapinya.

Baiklah di sini saya kongsikan beberapa cara mudah nak rasionalkan balik emosi dan perasaan kita bila kita stress.

1. Ambil pendekatan untuk duduk sekejap dan tarik nafas dalam-dalam. Istighfar dalam hati buat yang muslim.

2. Tengok cermin. Muka stress memang tak cantik/hensem. Pandang wajah sendiri lama-lama.

3. Tidur sejenak. Tidur merupakan terapi terbaik setakat ini selain makan kerana makan bila stress akan menyebabkan kita makan banyak.

4. Baca komik atau majalah atau buku-buku yang lebih bersifat ringan atau lucu. Bukan bahan bacaan yang berat dan terlebih ilmiah.

5. Berbual-bual dengan rakan-rakan atau keluarga. Kalau sedang berseorangan, bolehlah hubungi atau mesej rakan-rakan. Cara terbaik, join 'whatsapp group' member-member sekolah lama.

6. Merenung langit biru atau pantai. Yang ini yang saya selalu buat. Warna biru memang memberi satu aura ketenangan. Maha Bijaksana Allah.

7. Buat yang masih ada ibu atau ayah, peluklah ibu atau ayah anda. Memang boleh hilangkan stress. 

Semuanya bergantung kepada diri sendiri, kalau tengok kambing meliuntas pun anda sudah stress bagaikan taufan melanda, tolong reset minda. Allah tak akan menguji melampaui batasan minda hambaNya. 
Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment