Thursday, 5 November 2015

IDEA BUKA PUSAT TUISYEN

TEKS : Faizah Yusoff
FOTO : Faizah Yusoff
#Entri 28

Seorang sahabat ada menghubungi saya bertanyakan pendapat kalau mahu buka sebuah pusat tuisyen. Saya katakan padanya, saya hanya mengajar di rumah sahaja. Dia mahukan pendapat saya memandangkan dia memang kosong pengetahuan tentang bisnes tuisyen ini.
Saya berfikir sekejap, saya memang ada sedikit idea pembaharuan untuk sesiapa yang ingin membuka pusat tuisyen. Bagaimana sekiranya sahabat ingin membuka sebuah pusat tuisyen, ya lah mana tahu kan sahabat memang ada rumah kosong yang boleh dijadikan pusat tuisyen atau bangunan pejabat kosong yang boleh diubahsuai menjadi pusat tuisyen kecil-kecilan untuk permulaan.

Beginilah, soalan pertama yang saya ingin tanyakan ialah, gurunya sudah adakah? Kata sahabat saya ini, ya, sudah ada. Guru Bahasa Inggeris. Alhamdulillah, Saya rasa mungkin sedikit kelebihan buatnya di situ. Sebab rata-rata di Kelantan memang ibu bapa mahukan guru tuisyen Bahasa Inggeris. Kiranya kalau boleh buat kelas Bahasa Inggeris sahaja pun sudah boleh jana pendapatan yang baik.

Saya katakan padanya, tumpukan pada satu atau dua sahaja subjek kritikal untuk permulaan dan adakan pakej pembelajaran. Kadar pula kenalah setimpal dengan apa yang bakal pelajar peroleh nanti. Dan carilah guru yang memang boleh dijadikan guru. Sebenarnya tak semua guru boleh dijadikan 'guru' ya pada zaman ini. Anda memang permata yang dicari sekiranya mampu menjinakkan pemikiran pelajar dan menampakkan subjek yang diajar adalah sangat mudah sebenarnya.

Kalau dulu zaman 2006 2007, masa saya SPM, pusat tuisyen akan menawarkan pakej tuisyen RM60 untuk 6 subjek utama. Contohnya kalau kelas sains tulen, subjek yang ditawarkan ialah, Matematik Moden, Bahasa Inggeris, Matematik Tambahan, Biologi, Kimia dan Fizik. Kiranya satu subjek RM10 sahaja. Ini kalau tak silap ingatan saya la. tapi, kelemahannya ialah kita tak boleh pilih kelas. Maksudnya, mungkin cikgu Matematik yang mengajar di kelas Akaun lagi 'best', tapi kita tak boleh lompat ke kelas tersebut. Itulah maksud saya cari subjek tumpuan dan cari guru yang sebenar-benarnya guru. Yang mampu membuat pelajar faham dengan sebaiknya dan ada pelbagai teknik pendekatan terhadap anak murid. Memang 'confirm' berjaya. Insya'Allah! Dia yang mendengar semakin bersemangat pula.

Kenangan terindah saya di pusat tuisyen dahulu. =)

Dahulu, saya pernah belajar secara berkumpulan di sebuah pusat tuisyen yang gurunya hanya seorang, mengajar Matematik Tambahan dan Matematik Moden sahaja. Tapi pelajarnya cukup ramai. Eksklusifnya guru saya ini ialah dia mampu mengubah persepsi pelajar tentang 'matematik tambahan sangat susah'. Saya memang berbangga pernah menjadi pelajar beliau. Sampai ke hari ini saya masih terserempak kadang-kadang dengan beliau. Terasa macam nak pergi menuntut balik dengan beliau. Nanti bolehlah saya mengajar Matematik Tambahan versi mudah pula. Wah, ini pun termasuk cita-cita terpendam saya.
Saya fikir, kelak kalau ditakdirkan saya berkahwin dan tinggal bukan di rumah ibu ayah lagi, saya mampu menjana pendapatan hanya sebagai cikgu tuisyen di rumah sambil bersama anak-anak. Wah, angan-angan. Insya'Allah!


1 comment:

  1. Salam..boleh saya dapatkan contact num untuk cikgu yg mengajar subjek math n addmath tu?saya sekkarang sedang mrngajar hometuisyen addmath n berniat untuk kembangkan tp hanya tumpu pada subjek math n addmath sahaja.

    ReplyDelete