Saturday, 17 October 2015

TIPS SEBELUM MEMULAKAN BISNES HOMETUITION

TEKS : Faizah Yusoff
FOTO : Carian Google
#Entri 5

Dalam setiap kesenangan pasti kita akan bertemu dengan kesusahan. Ingatkan hati untuk sentiasa ikhlas dalam setiap perkara yang akan kita lakukan ya sahabat-sahabat.
Hari ini saya akan kongsikan tips bagaimana untuk kita memulakan langkah dalam menjadi cikgu tuisyen ni.

Pertama, kenali potensi diri.
Macam mana tu? Okey saya bagi contoh, saya seorang pelajar sains, tapi saya boleh mengaji al-qura'an dengan baik dan tahu makhraj sebutan hukum tajwid semua. Maka, saya boleh mengajar mengaji. Disamping subjek sains.

Kedua, kenali hotspot anda.
Hotspot? Apakah? Okey, hotspot kat sini membawa maksud tempat tumpuan anda. Contohnya, saya tinggal di kampung yang mana ramai penduduk kat sini adalah petani dan nelayan. Maka, saya harus bergerak ke tempat yang lebih ramai penduduk yang berkerjaya. Sebab, ramai ibu ayah berkerjaya tak sempat hantar anak ke pusat tuisyen.
Adakah saya tak boleh mengajar anak-anak kampung saya? Bukan. tapi lain caranya. Nanti saya akan terangkan dalam entri seterusnya ya. Insya'allah. Biiznillah.

Ketiga, kenali harga pesaing anda.
Perkara ketiga ni kita perlu lakukan sedikit eksperimen. Bukan eksperimen kat makmal sains, tapi cuba tanya-tanya harga pusat tuisyen sekitar kawasan tumpuan dan harga cikgu tuisyen yang turut buat hometuition di kawasan berkenaan. Macam mana nak tahu orang lain buat juga ya? Kadang-kadang bila kita keluar mesti ada tampal-tampal dekat telefon awam dekat sekolah. Ada tulis ''HOMETUITION ADDMATH RM10" ada tulis ''SERONOK BELAJAR BERSAMA CIKGU RITA'' macam-macam jenis iklan kita akan jumpa. Cubalah tengok-tengok ya.
Pastikan ada list harga sebagai rujukan, jangan bila ada pelajar atau ibuayah hubungi anda, anda katakan  ''Alamak, saya tak tahu la nak letak harga ni, ikut suka hati puan la''. NO.
Kalau nak letak harga lagi mahal, kita kena tahu apa yang kita boleh beri kepada pelajar.

Keempat, mulakan dari rumah.
Haaa, yang ini paling jimat sekali sebab pelajar yang akan datang ke rumah. Jadi sebelum mulakan sesi, silalah berkenalan dengan jiran anda dahulu ya. Contohnya, saya baru berkahwin, masih belum ada cahaya mata, saya boleh berkenal-kenalan dengan jiran tetangga dan perkenalkan diri sebagai hometutor. Selepas itu boleh lah teruskan langkah dengan menampal banner kecil di pagar rumah. Paling penting, ikhlaskan diri untuk bersuai kenal bukan nampak setiap muka jiran tetangga sebagai duit semata-mata ya. IKHLAS.

Kelima, jangan malu mengaku anda adalah cikgu tuisyen.
Perkara ini memang saya sering perhatikan. Senario merendah diri dalam kalangan masyarakat kita. Saya bukan minta anda riak atau bangga dengan kebolehan kecil ini tapi kita patut bangga dengan kerjaya mulia ini. Kenapa tidak saya kenalkan diri saya sebagai ''Saya Izah dan saya seorang cikgu tuisyen''. Bukan nak menunjuk tapi supaya orang kenal. Nama kita adalah jenama kita.
*Janganlah tiba-tiba sahaja perkenalkan diri macam ni. Tengok keadaan yang sesuai.

Mudah betul belajar dengan Doraemon. 

Okeylah cukup dulu 5 tips awal sebelum mula menjadi cikgu tuisyen. Buat suri rumah semua, anda semua mampu menjadi guru yang baik. Semoga bermanfaat.


No comments:

Post a Comment