Monday, 19 October 2015

TIPS MELETAKKAN HARGA

TEKS: Faizah Yusoff
#Entri 9

Bagaimana cara terbaik meletakkan harga dalam perusahaan ini. Bagi mereka yang menjadi hometutor di syarikat-syarikat hometuisyen mungkin tiada masalah. Saya percaya, anda hanya perlu pergi interview dan melalui fasa 'mock-teaching' dan sekiranya diterima, maka tunggu dapat kelas dan gaji akan diterima setiap bulan. Bagaimana pula buat sahabat yang bergerak secara sendiri samada solo atau berkumpulan? Bagaimana nak letakkan harga?

Baiklah di sini saya ingin tekankan, harga di ambil mengikut tempat. Seperti yang pernah saya jelaskan sebelum ini, kenali tempat tumpuan. Sekiranya di bandar-bandar harga kebiasaanya ialah RM40-RM50 bagi sekolah menengah untuk seorang dan satu sesi. Bergantung sesi anda sejam setengah atau dua jam. Bagi sekolah rendah, biasaya RM30-RM40.
Bagi yang ingin perkenalkan di kawasan luar bandar, saya nasihatkan buatlah hometuisyen secara berkumpulan. Contohnya, anda tumpukan pada perumahan atau rumah-rumah yang berdekatan. Maka ambillah sekadarnya seperti RM20-RM25 seorang bagi sekolah rendah untuk satu sesi dan RM25-RM30 seorang bagi sekolah menengah.Ini pun sudah agak mahal.
Saya pernah buat RM10 sejam kelas di rumah saya, dan sebulan saya pernah dapat RM100 hanya mengajar pelajar berkenaan buat homework sambil tunggu solat isyak!
Anda perlu buat jadual harga perkhidmatan! Jangan sesekali teragak-agak apabila klien bertanya tentang harga. Berkatalah dengan yakin dan beri gambaran sedikit tentang kenapa harga sedemikian yang kita kenakan.

Mengikut pengalaman saya, saya pernah membuat tuisyen matematik sempena cuti sekolah di masjid berhampiran rumah saya. Kebetulan kakak saya memang mengajar kelas qiraati di setiap hujung minggu jadi meja dan kelengkapan menulis memang sudah sedia ada. Saya cuma ambil caj RM3 untuk sehari/satu sesi dan jumlah dapatan yang saya terima seluruhnya hampir RM100 mungkin lebih kurang RM70 atau lebih (saya lupa berapa orang pelajar yang daftar ketika itu). Hanya untuk dua minggu cuti sekolah sahaja. Cuba bayangkan jika itu yang saya peroleh di setiap dua minggu dengan hanya berjalan kaki ke bilik mengajar RM100 dua minggu, RM 200 sebulan dengan pelajar yang tak sampai 10 orang. Kalau saya berkesempatan membuat hampir 3 sesi sehari? Pagi, tengah hari dan petang atau malam? Dan sekarang sahabat semua patut tahu kenapa semakin ramai orang buka pusat tuisyen sendiri di rumah mereka.

Okeylah, sebetulnya hometutor yang sebenarnya ialah lebih kepada "study group with guidance" dan memang tak akan lebih 10 orang. Tapi kita kena ingat hometutor juga ialah cikgu tuisyen. Dalam penetapan harga, bilangan pelajar akan bertambah dan caj terhadap seorang pelajar akan berkurang tapi pendapatan cikgu akan tetap meningkat. Macam mana tu?

Baiklah, contohnya, anda buat kelas satu sesi dua jam dengan harga RM50 untuk pelajar sekolah menengah. Kemudian seorang sahabat pelajar berkenaan ingin masuk belajar bersama, maka kurangkanlah menjadi RM45 seorang, tapi cuba tambahkan RM45+RM45 iaitu dua orang pelajar, maka pendapatan anda ialah RM90 untuk satu sesi atau lebih senang disebut sekali pergi mengajar anada akan dapat RM90! Kalau didarab dengan sebulan, 4-8 sesi biasanya, maka dapatlah jumlah pendapatan anda untuk satu rumah sahaja.

Tapi sahabat! Saya tetap akan tegaskan di sini, mengajar bukan untuk wang semata! Tapi mengajar dari hati. Jangan burukkan nama sendiri. Jangan suka hati terima sebarang kelas. Kenali diri anda. Kenali kemampuan anda. Kenapa sering saya jelaskan tentang ikhlas? Kerana perjalanan yang tak ikhlas memang tak kekal lama. Percayalah! Kecuali anda yakin anda mampu belajar dan mampu memahamkan pelajar anda.
Semoga bermanfaat.

3 comments:

  1. salam..saya hamidah daripada melaka
    saya berminat nak buat home tutor..saya ade pengalaman mengajar di pusat tuisyen selama 4 tahun. saya kurang jelas pasal penetapan harga..contohnya 1 pelajar rm25/j...jika ade 5 orang dlm satu kelas..tolak rm5 dari harga untuk seorang pelajar..mcm gitu ke...kira rm20 setiap sorg perlu byr..terima kasih

    ReplyDelete