Tuesday, 27 October 2015

TIPS HEBAT MENJADI TUTOR HEBAT

TEKS : Faizah Yusoff
FOTO : Carian Google
#Entri 19


Manusia gemar menyukat meter kejayaan dengan nilai kekayaan. Pada saya, kaya atau miskin, ilmu lah yang paling mahal harganya. Kalau anda takat SPM tapi anda ada ilmu untuk dikongsi bersama yang boleh memberi manfaat pada semua, maka anda adalah seorang yang kaya!
Untuk menjadi guru hebat, anda tidak semestinya ada diploma atau ijazah dalam bidang pendidikan. Jadi guru hebat ialah menjadi diri sendiri.
Bagaimana hendak memulakan langkah menjadi guru hebat?

  1. Mula sahaja dengan subjek yang memang sahabat gemar dan memang sentiasa 'score' sejak dulu.
  2. Mohon tahu perkembangan semasa pendidikan di Malaysia. Sekarang kita ada KBAT, i-Think. =)
  3. Sentiasa menerjah ke kedai buku untuk semak silibus terbaru dan tahap soalan terbaru ya.
  4. Boleh mula buat latihan sekiranya ada tajuk atau silibus yang sahabat kurang menguasai.
  5. Sekiranya dengan latihan masih dirasakan tidak menguasai, bolehlah tanya rakan atau cari mentor yang berpengalaman. Biasanya saya cari rakan terdekat yang memang gempak masa belajar dulu.
  6. Sentiasa bersama sahabat-sahabat yang membina bukan yang merosak ya. Ini untuk membina semangat supaya kita tidak cepat putus asa. 
  7. Kalau ada seminar pemantapan teknik pembelajaran, rajin-rajinkanlah untuk menghadirinya ya!
  8. Satu kelebihan sekiranya sahabat semua ada 'link' atau berkawan dengan cikgu-cikgu di sekolah. Maka, sentiasalah bina 'networking' dan bersama-sama saling membantu.
  9. Sentiasa 'uptodate' dengan soalan peperiksaan. Tidak kiralah muat turun dari internet atau bersumberkan rakan-rakan yang mengajar di sekolah. Saya kadang-kadang fotostat yang pelajar tapi kena pastikan kita mendapat kebenaran ya.
  10. Pelbagaikan teknik sahabat mengajar. Kadang-kadang lain pelajar lain cara menguasai sesuatu subjek. Bongkarkan pelbagai teknik tapi beri mereka kebebasan untuk memilih teknik mana yang sesuai.
  11. Paling penting, kenali pelajar anda. Sebab itulah saya suka tekankan awal kelas adalah yang paling penting.

Saya yakin sahabat saya semuanya hebat-hebat belaka. Semalam saya berkongsi tips untuk membuka kelas tuisyen bagi mereka yang memang ada tempat dan modal dengan seorang sahabat. Saya berdoa semoga urusan sahabat saya ini dipermudahkan. Katanya '' saya nak awak mengajar di pusat tuisyen saya nanti kalau projek ini benar-benar berjalan!'' Insya'Allah sahabat, kalau diizin Tuhan.
Semoga bermanfaat ya.

No comments:

Post a Comment